Annica Englund

Annons

Tips på konditionsträning

safe educationPå vår lunchrast sitter vi ute i solen för att proppa massa D-vitamin i kroppen. Vi skiter lite i att vi sitter på marken bland skräp och fimpar. 😀safe education
Hemma efter en ruggigt rolig dag på Safe Education, den bästa på länge! Vi började med att köra en jäkla massa kondition på morgonen och att träna kondition är faktiskt svårare än vad man kan tro. Jag trodde det bara var att springa för att konditionsträna men nej, precis som med styrketräningen måste man överbelasta för att bli bättre. Med andra ord så måste man såklart köra hårdare genom tex högre hastighet när man springer, högre lutning eller kanske under en längre period. Man måste helt enkelt pusha sig själv hela tiden för att bli bättre. Det låter ju logiskt när jag säger det såhär man när jag väl har tränat kondition själv så har jag bara sprungit och that´s it. Sedan på eftermiddagen blev det fokus på seniorträning och graviditetsträning och det tänkte jag berätta mer om till veckan. 😉

borgskalaFör att konditionsträna på bästa sätt så är pulsklocka oslagbart, alltså där ser du ju hur din puls är och hur den ökar när du kör. Börjar den gå ner ja då vet du att du måste pusha dig själv ännu hårdare för att bli bättre. Har man ingen pulsklocka så kan man använda sig av något som kallas för Borgskala. När man springer kan man känna efter hur det faktiskt känns när man ligger på en viss nivå genom att placera sig själv på skalan. Det är den ni ser ovan.

Några versioner på konditionsträning:
Kortintervall:
15/15 x 20 (jobba 15sek, vila 15sek, 20 gånger) 85-95% av maxpuls
Långintervall: 3/1 x 6 (jobba 3min, vila 1min, 6 gånger) 85-95% av maxpuls
Tabata: 20/10 8 (jobba 20sek, vila 10sek, 8 gånger) 95-100% av maxpuls genom hela tabatan

Annons
Kommentera (6)

Kommentera

  1. Jenni

    Hur ska man tänka vid vilan? Är det aktiv vila, alltså promenad eller är det stillastående vila? Älskar f.ö. din blogg och dig, du är en enorm inspirationskälla på många plan! Puss och kram

  2. Ella

    Hej! Jag har läst din blogg och följt din youtube väldigt länge nu och älskar allt du gör, du är verkligen en stor inspirationskälla.
    Jag undra lite hur man ska tänka och göra för att komma igång med träningen, vad man ska tänka på och vilken typ av träning som är bra att börja med. Jag rider ungefär 4 dagar i veckan och försöker få till en ”vanlig” tränings dag också, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag är ändå ganska stark i kroppen efter alla timmar i stallet men jag vill bygga upp lite mer muskler och kanske förbättra kondition.
    Skulle betyda mycket om du svarade då du är en stor förebild. Hade gott, kram!

  3. Ida

    Hej! Detta har inget med inlägget att göra men måste bara fråga. Alltid när jag rakar mina armhålor ser det ut som att jag har hår kvar fast det är helt lent. Det är liksom som en grå fläck där håret har varit. Jag använder en hyvel med 5 blad och rakgel så försår inte vad jag gör fel. Har tidigare använt hårborttagningskräm och har hört att det kan missfärga armhålan. Har du något tips vad gäller rakning under armarna? Tacksam för svar❤️

  4. E

    Vet att du redan gjort ett inlägg om detta för inte så längesen. Men jag har verkligen dålig hållning och behöver hitta övningar som kan öva upp min hållning. Jag går inte på gym och har inte några träningsredskap hemma, kan du tipsa om övningar där man inte behöver redskap eller kan använda sig av sådant som finns i hemmet som bygger upp bra hållning?
    Sedan vill jag bygga upp mina bröstmuskler också. Jag tycker mina bröst hänger lite för mycket och är lite för stora, det kan hjälpa lite med att träna bröstet då va? Föreställer mig ju ingen push-up effekt precis men kanske lite mer fasta ändå. Likadant där, kan du tipsa om bröstövningar utan redskap eller med sådant som finns i varje hem?
    Tack för en superbra blogg!

Se fler...

VIP bio

img_1047 img_1057 img_1054 IMG_1053 img_1055
Hallå!

Såhär såg gårdagen ut, när jag kom hem tog Marro med mig på bio och vi åkte till Mall of Scandinavia och såg Independence day 2 och vi gick på VIPen. Aldrig mer kommer jag kunna gå på ”vanlig” bio efter det, det var så nice! Man kunde beställa in mat, snacks, milkshakes, drinkar, ja det var grymt! Så testa på det om ni inte gjort det. 😉

Nu har vi lunchrast och idag blev det en sallad med dubbel scampi från Vapiano. Vi har haft konditionsträning hela morgonen och jag har kört kondition på rodd; kötta 15 sek, vila 15 och man skulle komma upp i 85-95% i maxpuls vilket jag gjorde och det blev gjorde jag 20 gånger. Helt död efter.

Sedan ville jag köra tabata och det är 95-100% av maxpuls. Jobba 20 sek, vila 10 sek 8 gånger men jag kom inte riktigt upp i maxpuls men det var jobbigt!

Annons
Kommentera (3)

Kommentera

Se fler...

Såhär får du bättre kondition!

Maxtest puls Maxtest pulsMaxtest pulsÄr det något som jag däremot har lätt att få upp pulsen i så är det att maxa i burpees! 😀

Alltså gud jag tror jag kommer att spy närsom, vi hade maxtest idag på cykel på min PT-utbildning på Safe Education. Och för er som inte vet vad det är så ska man cykla allt vad man har till det typ svartnar för ögonen och man vill spy och när man ”ger upp” så kollar man vilken puls man har via pulsband och klocka. Jag gjorde mitt bästa men fick inte alls upp pulsen som jag ville eftersom jag blev alldeles stum i mina ben. Jag har tränat dom ganska hårt de senaste dagarna så jag fick inte ut max men jag kommer definitivt göra ett till test när jag känner att mina ben är pigga och fräscha.

Varför gör man då maxtest? Jo det är för att ta reda på vilken puls man har när hjärtat slår som snabbast. Alla har en maxpuls och den går inte att förändra genom träning eller så utan vi har den vi har. Däremot kan vi träna och påverka vilopulsen. De som är vältränade har en längre sådan och det betyder att hjärtat behöver inte pumpa lika mycket däremot pumpar hjärtat ut mer blod i kroppen vid varje slag och det är något som är väldigt positiv effekt inom träning.

Så man tänka att en otränads person hjärta slår ungefär 80 gånger under en minut och en riktigt vältränad persons hjärta slår 40 gånger under en minut så får dom runt samma mängd blod för att det vältränade hjärtat får runt en större mängd blod vid varje slag. Detta var ett exempel men det är så det fungerar med när man har en låg vilopuls.

I alla fall, när man fått reda på sin maxpuls så kan man utifrån den ta reda på hur man ska konditionsträna för att bli bättre. För då vet man vilken puls man ska ligga på innan man får mjölksyra. Så ännu ett exempel, idag fick jag 187 i maxpuls och eftersom man ska ligga på minst 70% av sin maxpuls för att få bättre resultat så skulle jag då alltså ligga på minst 130 i puls och uppåt när jag konditionstränar för att bättra min kondition och få en lägre vilopuls.

Alltså det är nu jag har fattat det här med pulsband och liknande och fasen vilket bra redskap det är! Det är verkligen det bästa redskapet för att kunna få bättre kondition och även bli uthålligare, alltså ”skjuta upp” mjölksyran. 😀

Annons
Kommentera (6)

Kommentera

  1. Nathali

    Hej Annika! Jag kan tipsa om denna pulsklocka http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/traningsklocka/TTSPCARDIOBL/tomtom-spark-cardio-gps-traningsklocka-large

    Har en själv och är så nöjd, kan användas i många situationer som löpning, gång, cykling, simning osv. Jag rekommenderar denna då den mäter pulsen via klockan och man slipper pulsbandet som ska sitta runt kroppen. Vilket jag tycker om.

    Gillar du inte denna rekommenderar jag ändå märket tomtom

  2. Kerstin

    Jg såg på din snap story att du skulle ha DN sport klocka, ett tips på en puls klocka är suunto ambit sport. Den klockan har otroligt mycket funktioner och man kan välja mellan världens alla sporter osv. Jag vet många som använder denna klocka (inklusive jag, som håller på med löpning & längdskidor) och som är väldigt nöjda med den. Klockan är bra eftersom man själv kan välja hur de olika skärmarna ska se ut på tränings passen, och man kan även ha fler skärmar/sidor som man kan bläddra imellan genom passets gång.
    Hoppas detta ger dig mersmak för en suunto klocka, PS bloggen & din youtube kanal är fantastisk, inspirerande.

  3. Maria g

    Sånt test gör dom på sjukhus med när dom kollar hjärtat. Det är tufft men bra. Kolla på expressen där dom har en film med en tvättbjörnsunge som blir räddad. Jag börjar nästan gråta o vad gullig den är. Hoppas ni får en mysig helg o du mår ok ha det fint.

Se fler...

Glashår

aP7060740
I måndags var jag hos min kära vän och frisör Elin Johansson för klipp och färg och såklart massa tjitt tjatt. Elin är den första och enda frisör som fått färgen att fästa i mitt hår, när jag besökt andra frisörer har jag vart med om att när jag duschar så släpper färgen direkt och den liksom bara rinner av när jag duschar.

Jag förvarnade Elin för detta och hon guidade mig hur jag skulle göra innan mitt första besök hos henne och det var att tvätta håret med bland annat detoxschampo. Vad fasen är det? Jo det är ett schampo som är djuprengörande och verkligen får bort alla produkrester från ditt hår och botten samt att den hjälper till att balansera hårbotten. Jag tvättade håret med den två gånger och använde inget balsam efter, ja det kändes ganska strävt. Nåväl, jag besökte Elin. She did her magic och färgen fäste, jag kunde duscha och bada utan problem och färgen höll väldigt bra. 😀

Dock hände det nu efter mitt besök i måndags. På tisdag morgon vaknade jag med ångest och bara lade mig i badet, varmt och länge. Efter en lång stunds slutna ögon ser jag att vattnet är brun grått och jag har fattat vad som hänt. Kommer även på i samma sekin att Elin sagt åt mig att inte tvätta håret direkt efter så att färgen kan fästa ordentligt… Nåväl, grym som hon är så kommer hon hjälpa mig med en ny bottenfärg till på måndag och då ska jag göra min hemläxa! 😉

Vad är då glashår? Glashår är inget som man se såhär direkt med blotta ögat, det är när man behandlat det som man kan märka av att man har det. Men texturen på glashår är motsatsen till ett poröst hår, enklare förklarat så är det att fjällskikten på hårstråna är vidöppna. Fjällskikten på ett vanligt hår är alltså då slutet.

Hur vet man om man har glashår? Jo är det så att man tex färgar håret och färgen bara rinner av kan det vara ett tecken på glashår. Om det är väldigt svårstylat och typ lockarna försvinner efter en timma eller två så kan det vara tecken på glashår

Vad kan man göra åt det? Att ha glashår är som att bli tilldelad en hårtyp, det bara är så. Frisören får anpassa färg och produkter efter ditt hår, har läst att hennafärg kan fästa bättre men det är inget jag själv testat. Vill man kunna styla det bättre så lockar och liknande håller kan man sätta in förtjockningsslingor.

Fördel med glashår? Det ska tydligen vara ganska slitstarkt, jag själv har inte märkt av det då det aldrig någonsin blivit riktigt långt men allt behöver ju inte stämma in på alla…

Annons
Kommentera (9)

Kommentera

  1. Mariana

    Mitt hår är precis lika dant! Färgen rinner av och efter ett par tvättar är mitt hår som innan besöket ungefär. Jag har slingat håret ganska mycket men på sista tiden har det gått av en del så sista gången jag var hos frissan färgade vi botten lite.. Vilket höll i ca två veckor så tråkigt. Skulle vara toppen om du ville berätta var man kan köpa sådant detox schampoo och vilket märke man ska använda! Elin verkar ju helg grym! Henne skulle man ha ☺️

  2. Elsa

    Jag har glashår, och helt spikrakt. Har aldrig fått lockarna att hålla hur mycket jag än sprejat. MEN otroligt nog så är det bästa jag gjort är att bleka det! Har slingat längderna x antal gånger, och då blir ju håret slitet och mer poröst, 1000ggr mer lätthanterligt än innan, och lockarna håller hela kvällen

  3. Erica

    Hej!
    Besökte fina Östersund idag, visar sig att parelle har stängt. Så tråkigt gillade verkligen den butiken!
    Tack för tipset, har funderat varför färg o lockar aldrig funkar för mitt hår.
    Kram!!

  4. Erica

    Hej!
    Besökte fina Östersund idag, visar sig att parelle har stängt. Så tråkigt gillade verkligen den butiken!
    Tack för tipset, har funderat varför färg o lockar aldrig funkar för mitt hår.
    Kram!!

  5. Anonym

    Ska ge dig ett tips, när du vaknar och det inte känns, bra kliv upp på en gång, dusha kallt,
    inte varmt!

Se fler...

Rätt foundation till din hud!

Att hitta rätt foundation kan ibland kännas som att leta efter en nål i en höstack, nästan omöjligt. Men vet man vad man har för hudtyp så underlättar ju det i massor och man bör även ta hänsyn till hur huden är just där och då. Har man problem med finnar? Är man väldigt yttorr? Blir man lätt flammig? Vilken täckningsgrad bör man alltså ha på sin foundation. Så vi kör igång med en lite guide här:

primer olja Torrisar
Satsa på fuktgivande foundations som är lätt flytande till krämiga. Använder du puder så kan man lätt se de torra partierna i huden så satsa på någon som får huden återfuktad. Något som jag också kan tycka är extra viktigt när man är torr är att man lägger en återfuktande primer, gärna en oljevariant som bland annat Smashbox har. Och för att boosta huden med ännu mer fukt så avsluta med en settingspray! 😉

mineralpuder Oljig hud
För de flesta med fet hud så är puder ens bästa vän när det kommer till makeup. En bra investering är ett kompakt transparent puder som man alltid kan ha med sig i väskan om man behöver matta ner under dagen. Annars bör man satsa på nedmattande produkter men dom får heller inte vara för feta så att dom täpper till. Täpps huden till kommer den vilja producera ännu mer fett vilket i sin tur leder till att du blir ännu mer glansig. Jag skulle personligen satsa lite mer på mineralpuder så att huden lätt kan andas.

kabukiborsteProblem med finnar
Även fast många tycker det är jobbigt med finnar så satsa hellre på makeup som är mer vårdande än täckande. Jag vet att många känner att det skulle vara en omöjlighet men det finns väldigt bra mineralmakeup som faktiskt ger bra täckning. bareMinerals är en produkt som alltid kommer ligga mig varmt om hjärtat för jag själv har hjälpt så många genom deras puder, det har verkligen gjort skillnad. Och den produkten ger en väldigt bra täckning så länge du använder deras kabukiborste. Det är den lilla knubbiga som är väldigt tät, ju tätare en borste är desto mer hjälper den till att täcka. Så testa bareMinerals matta mineralfoundation och applicera med en kabukiborste och behöver du täcka lite extra kan du bara använda en concealerborste men i samma puder och applicera just där det behövs. 😉

airbrush Rodnar lätt
När man har en tendens att rodna väldigt lätt så är man ofta känslig i huden, så skulle vi gå in och snurra runt en borste ganska hårt i ansiktet kommer det garanterat att blossa. En airbrush är det absolut bästa sättet att applicera makeup på om en hud lätt blossar, dock är det inte alla som kan hantera en sådan men då kan man satsa på en Beautyblender. Om ni är en trogen läsare av min blogg vet ni att jag tjatat länge om Beautyblenders men det är ju för att dom är så bra. Den duttar du bara på din foundation med, enkla lätta tryck med en foundation som inte innehåller någon parfym av något slag. Ta gärna en som är väldigt lättflytande, nästan serumliknande så att den lätt släpper från Beautyblendern och lägger sig fint på huden. Tänk på att inte välja foundations som har en rosa ton för det kommer att förstärka din röda ton.

Annons
Kommentera (3)

Kommentera

  1. Josefin

    Jag har stora pigmentfläckar i ansiktet, vissa foundation blir jag grå i hyn av. Har du tips på något märke? Jag har idag bareninerals

  2. Linn

    TACK! En fundering; Kan man vara en blandning av den första och den sista? Eller är det jag som inte kan läsa min hud så bra? För så fort jag ”rör” ansiktet så rodnar jag väldigt lätt, samtidigt som jag har en tendens att bli väldigt torr under dagen eller om jag inte har sovit så bra. Så för mig går det knappt att använda borstar eller puder, vilket då gör att min foundation inte sitter som klister. Sedan måste jag verkligen gå loss med en återfuktande spray under dagen, kanske 4-5 ggr minst.

    1. Maria g

      Till Linn finns en spray från apoteket med ett franskt märke som innehåller mineralvatten. En stor flaska kostar ca 120 den är bra tycker jag. Bara spraya på ansiktet när man känner sej lite torr

Se fler...
stats